11 kwietnia br. wpłynęło pismo kierowane do Burmistrza Miasta Mława Sławomira Kowalewskiego z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa w sprawie przywrócenia przejścia pieszego i ruchu pojazdów przez tory w ciągu ulicy Kościuszki w Mławie.
W piśmie tym czytamy:
„Zgodnie z informacjami przekazanymi przez przedstawicieli PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PKP PLK SA) na trójstronnym spotkaniu w przedmiotowej sprawie (…), które odbyło się 2 marca br. w siedzibie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (MIiB), przywrócenie ruchu w miejscu zlikwidowanego przejazdu przez tory w ciągu ulicy Kościuszki nie jest możliwe ze względów bezpieczeństwa. Zwiększenie prędkości przejazdu pociągów oraz niższa emisja hałasu przez tabor poruszający się po linii Warszawa – Gdynia powodują dodatkowe czynniki ryzyka dla osób przekraczających tory kolejowe, szczególnie w przypadku nieprzepisowego wtargnięcia na przejście. Jednocześnie podkreślono, że obecny układ obiektów umożliwiających przekraczanie torów na terenie Miasta Mława został przyjęty do realizacji na wniosek władz miejskich Mławy, reprezentujących mieszkańców w czasie przygotowywania modernizacji linii kolejowej E65 na odcinku Warszawa – Gdynia (wyjaśnień w tej sprawie udzielił na sesji 1 marca 2016 r. ówczesny burmistrz – Jerzy Rakowski http://www.tvmlawa.pl/wiadomosci/35,retransmisja-xv-sesji-rady-miasta-mlawa- mg).
Na ww. spotkaniu przyjęto również ustalenia, że możliwa jest budowa w ciągu ulicy Kościuszki, lub innej pobliskiej lokalizacji, przejścia przez tory w formie kładki dla pieszych. W pierwszej kolejności jednakże, Miasto Mława musi opracować i przedstawić koncepcję obiektu. Umożliwi to oszacowanie potencjalnego kosztu przedsięwzięcia i wymaganych wkładów finansowych stron, co z kolei pozwoli na określenie możliwości realizacji przedsięwzięcia. Na tym etapie również MIiB będzie mogło się wypowiedzieć co do możliwości ewentualnego dofinansowania budowy obiektu ze środków budżetowych. Ze swej strony PKP PLK SA zadeklarowała pomoc podczas opracowywania koncepcji kładki. Jednocześnie podkreślono, że w przypadku planowania większego zamierzenia budowlanego np. wiaduktu drogowego, pełny koszt inwestycji będzie musiał zostać pokryty przez Miasto Mława bądź inny podmiot zgłaszający takie zamierzenie.”
Pismo podpisał dyrektor Departamentu Kolejnictwa dr Stefan Jarecki.
Burmistrz Sławomir Kowalewski uruchomił procedury zmierzające do opracowania koncepcji kładki dla pieszych nad torami linii kolejowej w ciągu ul. Kościuszki. W pierwszej kolejności miasto musi uzyskać od PKP PLK SA warunki techniczne określone dla tego obiektu.
Od kilku lat burmistrz podejmuje inicjatywy, które mają na celu rozwiązanie problemu komunikacyjnego na Wólce. Skany niektórych pism i wniosków w tej sprawie zamieszczamy poniżej w formie załączników.