Tylko osoby zameldowane na pobyt stały są ujęte w rejestrach wyborców i mogą dzięki temu brać udział w wyborach i referendach. Zameldowani na pobyt czasowy oraz nigdzie niezamieszkali powinni złożyć w urzędzie gminy wniosek o wpis do rejestru.
Krajowe Biuro Wyborcze i Państwowa Komisja Wyborcza przypominają, że aby można było wziąć czynny udział w głosowaniu, trzeba być ujętym w stałym rejestrze wyborców. Gwarantuje to każdemu zameldowanie na pobyt stały – zameldowanie na pobyt czasowy natomiast nie powoduje ujęcia w rejestrze. Osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy bez zameldowania na pobyt stały w tej gminie, a także osoby nigdzie niezamieszkałe, a przebywające stale na obszarze gminy, zostaną wpisane do rejestru wyborców tylko wtedy, gdy złożą pisemny wniosek w tej sprawie w urzędzie gminy, na terenie której stale zamieszkują. Aby móc glosować, wniosek o wpisanie do rejestru muszą złożyć także obywatele Unii Europejskiej niebędący obywatelami polskimi – nawet jeśli są zameldowani na pobyt stały na obszarze Polski.
Wymeldowanie się z miejsca pobytu stałego lub zgłoszenie, że na stałe wyjeżdża się poza granice naszego kraju, automatycznie powoduje wykreślenie z rejestru wyborców.
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoje nazwisko znajduje się w stałym rejestrze wyborców, możesz to sprawdzić w swoim urzędzie gminy – wystarczy złożyć pisemny wniosek o udostępnienie do wglądu takiego rejestru. Mieszkańców Mławy zapraszamy w tym celu do Urzędu Miasta Mława. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie www.pkw.gov.pl.