Od dziś rusza w Mławie międzynarodowy projekt naukowy realizowany przez naukowców z Włoch i z Polski. Z propozycją współpracy zwrócił się do naszego miasta Domenico Agresta, prezes CSPP (Centrum Studiów Psychologii Psychosomatycznej) z Pescary we Włoszech. Współpracę z naszej strony będą koordynować Stacja Naukowa im. prof. Stanisława Herbsta w Mławie oraz miejscowy wydział Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Ciechanowie.
Kilka lat temu członkowie delegacji z zaprzyjaźnionego z Mławą włoskiego miasta Moscufo otrzymali w prezencie płyty z nagraniem rekonstrukcji bitwy pod Mławą. Jeden z członków delegacji, psycholog Domenico Agresta, oglądając ją w domu zwrócił uwagę na olbrzymi wpływ, jaki zostawiła II wojna światowa w świadomości Polaków. Przeanalizował najbardziej cenione polskie filmy ostatnich lat i w wielu także odnalazł tematykę wojenną („Pianista”, „W ciemności”, „Miasto 44”, „Ida”). Zwrócił się do władz Mławy z propozycją wspólnego zbadania tego zjawiska i znalazł partnerów wśród ludzi nauki.
Projekt o nazwie „Social Dreaming, History and Trauma” jest realizowany przez CSPP, Stację Naukową im. prof. Stanisława Herbsta w Mławie oraz mławski Wydział Elektroniki Dziennikarstwa i Technik Multimedialnych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Ciechanowie. Opiera się o badanie grupy młodych ludzi, którzy wspólnie oglądają dzieła filmowe nawiązujące do II wojny światowej. Psychologowie analizują ich odczucia a także sny.
W ramach projektu odbędą się trzy sesje, po jednej w miesiącach wrześniu, październiku i listopadzie. Na 4 grudnia br. zaplanowana jest konferencja podsumowująca projekt. W jej trakcie Domenico Agresta przedstawi analizę porównawczą badań przeprowadzonych na grupach w Mławie oraz w Peskarze (Włochy).
Magdalena Grzywacz/Rzecznik Prasowy UMM
DLACZEGO MŁAWSKA REKONSTRUKCJA FASCYNUJE WŁOSKICH NAUKOWCÓW?
O odpowiedź poprosiliśmy Domenico Agrestę, włoskiego naukowca, psychologa, psychoterapeutę i analityka grup współpracującego m.in. z Gordon Lawrence Foundation w Wielkiej Brytanii.
Jak wiemy, co roku odbywa się rekonstrukcja bitwy pod Mławą, w której mieszkańcy miasta walczą z nazizmem i przegrywają w tych działaniach. Co roku ten sam rytuał, ale także ta sama porażka. Ten zwyczaj może wydawać się dziwny (bo czemu mamy rozpamiętywać klęskę?), ale możemy spojrzeć na genezę bitwę jako na olbrzymi wysiłek, który ma na celu stworzenie mitu powstania społeczności, związków i zależności charakterystycznych dla tożsamości Polaków.
Dzięki badaniom Franco Fornari, Raffaele Menarini, a także moim, wiemy, że ikona bitwy jest nieświadomym przejawem tworzenia podstaw społecznych i sposobem by stworzyć społeczną tożsamość oraz fundament kultury grupy. Mamy wiele przykładów dotyczących tych kwestii: Gettysburg, Waterloo, lecz absolutnie pierwszym był konflikt między Ramzesem II i Muwatalli II w Kadeszu, dzięki któremu możemy spojrzeć na bitwę jak na ikonę wpływającą w specyficzny sposób na tworzenie mitu. To jeden z powodów, dla których chcemy studiować Bitwę pod Mławą. Stosując metodę Social Dreaming do badania historii możemy zrozumieć, jak wydarzenia historyczne tworzą ikonę w podświadomości grupy i możemy określić elementy do wykorzystania w kolejnym badaniu – identyfikacji źródeł kultury. Rewolucją tych badań jest wykorzystanie snów, a ich wyniki będą istotne dla wielu gałęzi nauki: historii, antropologii (niezbędne jest przeprowadzanie badań w określonej lokalizacji geograficznej)oraz psychologii. Ponieważ nazizm jest uznawany przez wielu naukowców jako religia neopogańska, a nie ruch polityczny, dzięki naszym badaniom możemy także odkrywać źródła konfliktu II wojny światowej w wymiarze emocjonalnym.
Jesteśmy zaszczyceni i wdzięczni, że możemy pracować razem i doceniamy wagę współdzielenia się wiedzą z naszymi kolegami w Mławie.
Domenico Agresta