Postać Sary Lipskiej na plenerowej wystawie w mławskim parku | Mława

Wielkość czcionki

Tłumacz Zamigam

Mława

Twoje miejsce.
Twój czas.

Postać Sary Lipskiej na plenerowej wystawie w mławskim parku

Agnieszka Puzio-Dębska / 08 grudnia 2017

7 grudnia, w 135 rocznicę urodzin Sary Lipskiej, światowej sławy malarki, rzeźbiarki, projektantki ubrań i wnętrz Towarzystwo Miłośników Twórczości Tekli Bądarzewskiej udostępniło mieszkańcom plenerową wystawę poświęconą artystce. Wystawę można oglądać w mławskim parku, wejście od strony ul. Wyspiańskiego. Zapraszamy!

Rok 2017 Uchwałą Rady Miasta Mława został ustanowiony Rokiej Sary Lipskiej. Z wnioskiem o jego ustanowienie wystapiło Towarzystwo Miłośników Twórczości Tekli Bądarzewskiej.

Jednym z głowych zadań statutowych towarzystwa jest przywracanie pamięci urodzonych w Mławie postaci świata artystycznego, naukowego, literackiego.

Sara Lipska urodziła się 7 grudnia 1882 w Mławie, zmarła 28 listopada 1973 w Paryżu. To polska malarka pochodzenia żydowskiego, od 1912 przebywająca w Paryżu. Muza i wierna uczennica Xaverego Dunikowskiego.

Pochodziła z zamożnej, chasydzkiej rodziny. W 1904 rozpoczęła studia na Wydziale Rzeźby w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, studiowała w pracowni Xawerego Dunikowskiego, z którym połączył ją romans. Z nieformalnego związku para miała, urodzoną w 1908, córkę Marię Xawerę.

W 1911 i w 1912 prace Sary były wystawiane w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1912, wraz z córką i przyjaciółką Zofią Piramowicz, opuściła Warszawę i wyjechała do Paryża, gdzie spędziła resztę życia.

Nawiązała współpracę z Siergiejem Diagilewem dla którego rozpoczęła projektowanie kostiumów. W 1914 dołączył do niej na krótko Dunikowski, Sara Lipska projektowała dla baletu Diagilewa „Ballets Russes" stroje nawiązujące stylem do orientu, a Xawery Dunikowski uwieczniał artystów na swoich obrazach. Na początku lat 20. XX wieku rozpoczęła projektowanie odzieży kobiecej i tkanin, której orientalny styl stał się cechą rozpoznawalną i przyczynił do nowej mody na tego typu stroje. Zaprojektowała wiele kreacji dla Antoniego Cierplikowskiego, a także urządzała należące do niego apartamenty.

Dla Heleny Rubinstein projektowała wystawy w jej butikach, a także opakowania, flakony i materiały reklamowe jej produktów. Zajmowała się również ilustrowaniem książek, była autorką rysunków do książki Janusza Korczaka "Mośki, Joski, Srule". Ponadto zajmowała się rzeźbą, słynęła z tworzenia w różnych stylach i stosowania rozmaitych materiałów m.in. drewno, cement, kamień.
W drugiej połowie lat 50. XX wieku skupiła się na motywach ornitologicznych, nawiązała współpracę z Ligą Ochrony Przyrody, dla której tworzyła projekty graficzne folderów, plakiet, znaczków i plakatów. Mimo kariery i sukcesu, który osiągnęła nad Sekwaną w Polsce pozostała artystką nieznaną. Relacje z Xawerym Dunikowskim nie miały przełożenia na zaistnienie jej sztuki w Polsce, a wielki rzeźbiarz kontakty z Sarą Lipską pozostawiał w sferze prywatnej. Artystka zmarła w 1973, jej córka Maria Xawera nie założyła własnej rodziny.

Od wczoraj, od 7 grudnia, od dnia urdzuin Sary w mławskim parku możemy ogladać jej artystyczną twórczość.

Zadanie zostało dofinansowane ze środków Samorządu Miasta Mława w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego w 2017 r. Wsparli ją również Bank Spółdzielczy w Płońsku oddział w Mlawie oraz firmy Mrówka i Aura.