10 lutego 2015 r. w ponad 100 krajach na świecie obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI). Tegoroczne hasło przewodnie „Razem tworzymy lepszy Internet” zwraca uwagę internautów na pozytywne aspekty korzystania z sieci i ich udział w tworzeniu wirtualnego świata.
DBI ustanowiony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej w ramach programu „Safer Internet”. W naszej szkole, jak i w całej Polsce obchodzony jest już po raz jedenasty.
Podczas tegorocznych obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu szczególnie został podkreślony potencjał sieci, który młodzież może wykorzystać zarówno w edukacji, kontaktach z rówieśnikami jak również jako formę twórczej rozrywki.
„Razem tworzymy lepszy Internet” – to hasło, które ma nas uczulić na ogromną rolę każdego internauty w kształtowaniu przyszłości Internetu – Internetu, który zrewolucjonizował naszą codzienność i wymaga stałej troski i zaangażowania wszystkich użytkowników, aby był zjawiskiem bezpiecznym, pozytywnym i stwarzającym nieograniczone możliwości twórcze. Jest to szczególnie ważne w odniesieniu do młodych ludzi
Obchody DBI w naszej szkole realizujemy poprzez:
1. Zgłoszenie inicjatywy na portalu www.dbi.pl.
2. Umieszczenie informacji o DBI i banera reklamowego na stronie www szkoły.
3. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w klasach pierwszych” Stop Cyberprzemocy” z wykorzystaniem filmu dydaktycznego i animacji.
4. Przeprowadzenie konkursu: plastycznego i multimedialnego pt.”Razem tworzymy lepszy Internet”.
5. Zorganizowanie apelu dla rodziców klas pierwszych na temat "Zagrożenia płynące z Internetu".
6. Przygotowanie i rozdanie ulotek rodzicom na temat zasad bezpiecznego korzystania z Internetu.
7. Przeprowadzenie pogadanki na zajęciach informatyki na temat niebezpieczeństw jakie mogą zagrażać komputerom oraz ze sposobami ich ochrony.
8. Wykonanie gazetki w bibliotece szkolnej „Powiedz STOP cyberprzemocy.”.
Efekty wynikające z realizacji projektu, to przede wszystkim:
- Znajomość zasad bezpiecznego i kulturalnego korzystania z mediów elektronicznych (Internet, telefon komórkowy) oraz reagowania w sytuacjach cyberprzemocy.
- Umiejętność stosowania NETYKIETY.
- Uświadomienie odpowiedzialności karnej za przestępstwa w cyberprzestrzeni.
- Umiejętność szukania pomocy w sytuacjach zagrożenia.
- Znajomość miejsc w Internecie gdzie można zgłaszać z informacje o przestępstwach internetowych.